Moc mě těší, jakou náklonnost si získal tematický cyklus Vyšívaný atlas květin věnovaný rostlinám. Na podzim připravuji již čtvrté setkání a v příštím roce bude jedinečná příležitost všechny textilní práce shlédnout na výstavě. Projekt se věnuje rostlinám a jejich zobrazování a symbolice v různých kulturách a umění celého světa. Čtvercový formát jednoznačně ohraničuje prostor jednotlivých textilních tapisérií, které kombinují výšivku a textilní aplikaci. Postupně doplňovaný soubor může být závěsným koberečkem nebo knihou – atlasem – netradičním herbářem. Pro projekt je podstatné nejen uvažování nad cyklem jako celkem, ale i tvůrčí práce s textilním materiálem, motivy a kompozicí. Každá autorka volí odlišný přístup k tématu a celé kolekci. Některé pracují více se zdůrazněným detailem, jiné se soustředí na celou rostlinu. Důležitou součástí projektu je i individuální přístup k textilním technikám. Vybavuji si soubor Ludmily, která propojila jednotlivé panely postranní ornamentalizovanou výšivkou květů nebo plodů. U Hanky obdivuji háčkované detaily stvolů rostlinek, které nesou stylizované květy.
Na úvodním setkání jsme pracovaly s motivem tulipánu, který se do západní Evropy dostal v 16. století. První cibulky tulipánů obdržel velvyslanec habsburské monarchie v Konstantinopoli (Istanbulu). Inspirací nám byly historické vyšívané textilie z Osmanské říše s motivem tulipánů. Výrazným znakem byla pro nově vznikající textilní atlasy stylizace, zjednodušení a ornamentalizace. Volně jsme navázaly motivem granátového jablka. Stylizovaný motiv plodu marhaníku granátového (punica granatum) se výrazně uplatnil na středověkých orientálních tkaninách, odkud byl převzat do evropského umění. Inspirací nám tentokrát byly starožitné vyšívané svatební textilie susani z Uzbekistánu, kde se granátová jablka jako symbol plodnosti objevují velice často. Autorky oslovila zejména barevnost granátových jablek a stylizovaná struktura rozřízlého plodu.
Zatím poslední setkání bylo věnováno švestce, jejíž původ je ve východní Asii a na Kavkazu. Švestka je v tradiční čínské kultuře spojována se zimním obdobím, a proto je nazývána „přítelem zimy“. Rozkvétající švestka představuje v čínské kultuře symbol vznešenosti, čistoty, vytrvalosti a naděje znovuzrození. Pečlivě připravený textilní materiál redukovaný do několika barevných odstínů je určující nejen pro jednotlivou výšivku, ale i pro celý výstavní projekt. Shodné textilní odstřižky a textilní vzory - pokaždé odlišně interpretované - se vzájemně prolínají na textilních čtvercích různých autorek. Na pozadí všech mých tvůrčích dílen se vlastně uskutečňuje snaha přemýšlet ve větších cyklech a tematických souborech, přestože takové pojmenování může chybět v anotaci jednotlivých dílen. Je to pro mě způsob, jak přistupovat k preferovaným tématům z různých úhlů. Rostlina pro mě stále zůstává klíčovým námětem tvůrčích dílen.